Polska jest fajna? Polska jest fajna!

Z tym hasłem próbujemy się leciutko przebić wśród znajomych i ich relacji z wakacji. Chyba jednak trochę za cicho to robimy bo jakże tu opowiadać o spokojnej wiosce na Mazurach tętniącej (?) nudą gdy inni mówią o Mauritiusie, Egipcie czy Hiszpanii. Tutaj spróbujemy pokazać przekrojową historię naszych podróży po Polsce.

W tych podróżach towarzyszą nam oczywiście dzieci i to pod ich kątem układamy plan. Nie będziemy kryć, tego że nasze podróże i wycieczki „zakręcone” są wokół tematyki kolejowej. Syn – wielki fan pociągów a zwłaszcza parowozów – co to para buch i koła w ruch... - to chyba fascynuje sporą część chłopców małych, większych i tych dużych. Córka też na wyjazdach stratna nie jest bo zawsze staramy się dopasować tematykę również do jej jak na razie zmiennych fascynacji. Chcemy pokazać że u nas też a może nawet właśnie u nas można miło spędzić wakacje, weekend lub jeden dzień na wycieczce.

W ciągu roku umilamy sobie czas jednodniowymi wycieczkami w obrębie do ok. 200 km od naszego domu i takie przedstawimy szczegółowo. Natomiast dłuższe wyjazdy wakacyjne opatrzymy krótkim opisem i trochę większym materiałem zdjęciowym żeby pokazać że miejsc do zobaczenia w Polsce jest dużo. Choć może się wydawać, że w tym opisie poszliśmy na ilość a nie na jakość to jednak zamiarem naszym jest pokazać, że miejsc wartych zobaczenia jest w Polsce bardzo dużo a to co tu przedstawimy to i tak tylko mała tego cząstka.

chabowka 2 (Small)

Punktem obowiązkowym latem każdego roku jest jednodniowa wycieczka do Skansenu taboru kolejowego w Chabówce. (http://www.parowozy.pl/) Zawsze zaczynamy od przejazdu pociągiem retro z parowozem i zabytkowymi wagonami na trasie Chabówka – Mszana Dolna – Chabówka (w tym roku trasa wydłużyła się do Kasiny Wielkiej)

chabowka 3 (Small)

Klimat takiej jazdy – niepowtarzalny, w drodze powrotnej obowiązkowo z lodami w dłoniach, zakupionymi na stacji końcowej. Jest stukot, para, wiatr we włosach ;) bo można wyjść w trakcie jazdy na podest między wagonami. To już nie przynudzam opowieścią – jak w pociągu miło jest tylko dołączam zdjęcia z tegoż

chabowka (Small)

Uwaga – takie przejazdy odbywają się w weekendy a tu tegoroczne terminy: 27, 28. czerwca; 4, 5, 11, 12, 18, 19, 25, 26. lipca; 1, 2, 8, 9, 15, 16, 29, 30. sierpnia 2015 r.

Po powrocie do Chabówki resztę dnia możemy spędzić na zwiedzaniu skansenu - pociągów tu bezliku. Można dotknąć, wsiąść, poczuć się jak maszynista. Raz nawet udało nam się z panem maszynistą w takiej gorącej jeszcze kabinie porozmawiać i poprzyglądać się wszystkim szczegółom. Uczynić to również można w trakcie corocznej Parowozjady -czyli wielkiego święta lokomotyw – w tym roku 22/23 sierpnia.

Park Lesnych (Small)

Drugie kultowe dla nas miejsce to Leśny Park Niespodzianek w Ustroniu. Byliśmy tam i w upał w środku lata i w deszczowy dzień września i podczas ferii w lutym.  Jeżeli ktoś kocha zwierzęta to miejsce idealne. Dzieci mogą podkarmić z rączki zakupionym przy wejściu jedzonkiem np. sarenkę czy muflona, które to przechadzają się alejkami nie wadząc nikomu. Śmiechu przy tym jest bez liku.

park lesnych 2 (Small)

Sowa (Small)

Za ogrodzeniem natomiast do podglądania m.in. żubry, dziki, żbiki. Wszystko to w pięknym leśnym otoczeniu. Najmłodszym spodoba się Aleja Bajkowa, teatrzyk „Ptasie wesele”, plac zabaw.  Wszyscy będą podziwiać – pokaz lotów ptaków drapieżnych – Sokolarnia i Sowiarnia (dla mnie sowy są tam wręcz hipnotyczne) – robi wrażenie a na pamiątkę zdjęcie z sokołem

Zar (Small)

Kolejna jednodniówka to Góra Żar w Międzybrodziu Żywieckim. Można ją zdobyć na własnych nogach ale my oczywiście musimy zaspokoić nasz pociąg do pociągów :) i wjeżdżamy na nią koleją linowo-terenową.

Zar kolejka (Small)

Na miejscu na dzień dobry warto popodziwiać startujących paralotniarzy. Następnie obowiązkowo przejażdżka (dla dzieci na pewno kilka) na całorocznym torze saneczkowym – do 8 lat dziecko jedzie z rodzicem (z korzyścią dla zestresowanego rodzica ;) )

Zar saneczki (Small)

Zjeżdżalnia pontonowa.

pontonowa zar (Small)

Dla odważnych - Park Linowy Góra Żar:

Trollandia – 3 trasy o różnym stopniu trudności żeby dziecko mogło wejść na te trasy musi sięgnąć ręką na wysokość 1,7 m (czyli od ok. 8 lat)

Dla młodszych od 3 roku życia - Mini Park Linowy ZOOLANDIA wszystko zabezpieczone siatkami nasz syn niestety zablokował się gdzieś w połowie i siostra musiała mu przyjść z odsieczą ale taki akurat miał wtedy strachliwy czas bo dzieci naprawdę małe biegały tam bez problemu.Po przygodach można się posilić w restauracji. Po tych atrakcja my oczywiście na dół kolejką.

Inwałd Park

Wspaniała zabawa na cały dzień a jak się na dłużej zatrzymacie przy ogromnej makiecie z pociągami to i dnia może nie starczyć.

Inwald warownia (Small)

Nam udało się zwiedzić tam:

Park Miniatur „Świat Marzeń” i plac zabaw

Park Dinozaurów i Rozrywki Dinolandia. Warownia Inwałd.

Mini zoo.

Inwald kolejka (Small)Inwald (Small)Inwald miniatury (Small)Inwald smok (Small)Inwald zoo (Small)

Poniżej kilka z naszych wakacyjnych pobytów – Mazury, Kaszuby, Dolny Śląsk

Mazury

Wspomniana „tętniąca” nudą wioska na Mazurach – Giby, Białowierśnie nad Jeziorem Białym.

jezioro Biale (Small)

Nastawiliśmy się na agroturystykę ale nie do końca się udało bo agro okazało się tylko kilkoma kurami i królikami ale zrekompensowaliśmy to sobie licznymi wycieczkami po okolicach a i widok z tarasu na bocianie gniazdo koił te niedostatki.

bocian (Small)

kroliki Mazury 1 (Small) kroliki Mazury 2 (Small)

kolejka Plociczno (Small)

Wycieczka Wigierską Kolejką Wąskotorową z Płociczna nad Wigrami.

Przejazd zabytkową kolejką wąskotorową po Puszczy Augustowskiej oraz Wigierskim Parku Narodowym.

Piękne widoki i po drodze kilka przystanków m.in. Binduga – można popodziwiać jezioro Wigry, Bartny Dół nad Wigrami - panorama na dwie największe w Polsce wyspy na jeziorach: Ordów i Ostrów...

Augustów i rejs po Kanale Augustowskim

kanal augustowski (Small)

Stańczyki i wiadukty nieczynnej linii kolejowej.

Stanczyki (Small)

Wieża ciśnień w Gołdapi.

wieza cisnien Goldap widok (Small)

Wyjazd kolejką linowo-krzesełkową na Piękną Górę i pyszności w kawiarni obrotowej (jemy i oglądamy panoramę okolic)

mazury krzeselkowa (Small)

Trójstyk granic „Wisztyniec”. Granice - Polski, Litwy i Rosji (Obwód Kaliningradzki).

Smolniki i punkt widokowy gdzie kręcono niektóre sceny do „Pana Tadeusza”. Szczerze to najchętniej byśmy tam sklecili małą chatkę i zamieszkali na stałe.

Smolniki Pan Tadeusz (Small)

Mazury to dla nas przede wszystkim bociany, sielskie widoki, jeziora i spokój.

Kaszuby

Stacjonowaliśmy w miejscowości Wiele nad Jeziorem Wielewskim.

jezioro wiele (Small)

Na miejscu wypoczynek nad jeziorem, spacery po Kalwarii Wielewskiej.

SAMSUNG

W okolicy

Skansen Parowozownia w Kościerzynie :))

Parowozowania Koscierzyna (Small)

Kukurydziany labirynt i inne zabawy w Bliznach (dobrze że tata była z nami w labiryncie bo kto wie ile potrwałoby błądzenie ;) )

kukurydza przygotowanie (Small)kukurydza (Small)

Muzeum Hymnu Narodowego w Będominie.

Hymn (Small)

Jezioro Wdzydze i urocze łabędzie.

jezioro wdzydze i labedzie (Small)

Wdzydze Kiszewskie.

Akurat trafiliśmy na turniej rycerski.

koscierzyna turniej (Small)

Skansen w Szymbarku.

M.in. dom stojący na głowie, aleja bajek.

dom do gory nogami (Small)

Troszkę dalej od naszego zakwaterowania:

Gdańsk – zauroczył nas i szkoda że tylko jeden dzień tam spędziliśmy

Gdansk (Small)

Malbork.

Zamek – warto z przewodnikiem – trafiliśmy na panią, która bardzo ciekawie poprowadziła zwiedzanie.

Malbork 1 (Small)Malbork 2 (Small)

Dolny Śląsk.

Do zwiedzenia miejsc jest wiele i niedługo znowu się tam wybieramy. Na razie polecamy: