Tulipanowo-wiatrakowy zawrót głowy

Pomysł na nasze wakacje w Holandii narodził się dość spontanicznie. Przeglądając portale społecznościowe wyskoczyła mi reklama wycieczki do ogrodów Keukenhof. I w mojej głowie narodził się pomysł…… a może by tak pojechać zobaczyć w końcu te słynne tulipany. Jak pomyślałam tak zrobiłam i oczywiście na tulipanach się nie skończyło ;)

Planując wyjazd do Holandii między innymi po to aby odwiedzić Keukenhof należy wybrać termin pomiędzy końcem marca a połową maja ( W 2018 roku ogrody otwarte są od 22.03-13.05). Jest jednak jeden termin, który uważam za najważniejszy; to dzień, w którym odbywa się „Flower Parade” .

Ale zacznijmy od początku

Do krainy tulipanów, wiatraków i pewnej dość znanej rośliny ;) wyruszyliśmy autem osobowym wraz z moją siostra i z moją przyszłą bratową.

DZIEŃ 1

Wyjechaliśmy z Poznania ok. 2.00. Naszym pierwszym przystankiem był

1. PAŁAC HET LOO pałac het loo holandia atrakcje zwiedzanieJest to jeden z najczęściej odwiedzanych zabytków w Holandii. Pałac nazywany jest holenderskim wersalem z uwagi na przepiękne barokowe ogrody.W pałacu udostępnione do zwiedzania są komnaty królewskie, stajnie wraz z powozami i karocami królewskimi oraz garaże z zabytkowymi samochodami.Julce najbardziej podobał się pewien „trąbalski” akcent podczas przechadzki po komnatach ;)pałac het loo holandia atrakcje ceny informacje praktyczneInformacje praktyczne:Obecnie trwa generalna renowacja pałacu, która ma zakończyć się w 2021 roku. Do czasu zakończenia prac można zwiedzać ogrody oraz stajnie. Osobiście polecamy odwiedzić pałac po remoncie w miesiącach letnich i wczesno-jesiennych. ADRES: Koninklijk park 1 Apeldoorn, 7313 OTWARTE: Od wtorku do niedzieli 10.00-17.00 BILETY: - dorośli - 14,50 € ( bilet online 14€) - dzieci do 13 lat - 5€ - dzieci do lat 3 – gratis - bilet rodzinny (2+2) - 35€ PARKING: - 2,50€ za godzine, max. 7€ PŁATNOŚĆ: – gotówka, karta VISA, MASTER CARD Zakaz wstępu z czworonogiem. Nasz kolejny przystanek to największe delfinarium w Europie
  2. Delfinarium Harderwijk Delfinarium Harderwijk największe w Europie Holandia opinie Na terenie parku można zobaczyć wiele zwierząt morskich min. delfiny, lwy morskie, płaszczki, orki, rekiny, morświny, pingwiny, foki. Delfinarium Harderwijk Holandia opinie atrakcje pokazy Każdego dnia odbywaja się pokazy – show oraz karmienia. Godziny podawane są na stronie oraz w kasie parku.Dwa lata temu rozpiska wyglądała tak:10.15 Lwy morskie 10.45 foki szare 11.00 show przedstawienie 11.40 płaszczki 12.00 Show Aqua Bella 12.40 morświny 13.10 lwy morskie 13.30 show morsy 14.00 delfinyNajpopularniejszym show jest Aqua Bella (pokaz laserowy 3D z delfinami). Nam osobiście bardzo podobał się pokaz z fokami, który jest bardzo zabawny mimo, że prowadzony po holendersku.Na terenie Delfinarium znajdują się liczne place zabaw dla dzieci, restauracja z przeszklonym akwarium gdzie można obserwować delfiny i morsy.Informacje praktyczne: ADRES: Strandboulevard Oost 1 , 3841 AB Harderwijk OTWARTE: Od połowy lutego do października 10.00-17.00 (lipiec/sierpień 10.00-18.00) BILETY: - dorośli - 28,50 € (bilet online 23,50€) - dzieci 3-11 lat – 26,00€ (bilet online 23,50€) - dzieci do lat 2 – gratis PARKING: - 8,50€ za cały dzień PŁATNOŚĆ: – gotówka, karta VISA, MASTER CARD Zakaz wstępu z czworonogiem. Po całym dniu pełnym wrażeń ruszyliśmy w kierunku Rotterdamu gdzie mieliśmy zarezerwowany nocleg.
  3. ROTTERDAM Po rozpakowaniu wyruszyliśmy na nocny spacer po największych atrakcjach portowego miasta:Marthal (chlebak), Cube house, Erasmus Bridge oraz największy port morski w Europie.

DZIEŃ 2

Ponieważ uwielbiamy wszelkiego rodzaju parki rozrywki tego dnia odwiedziliśmy największy w Holandii:

1. EFTELING PARK

Oczywiście w Parku bawiliśmy się równie dobrze jak Julka albo nawet i lepiej ;)

EFTELING PARK Holandia park rozrywki opinie Park podzielony jest na kilka krain. Ta bajkowa jest nieco mroczna tzn. bajki przedstawione są w dość realistyczny sposób bez różu, pudru i cukierkowych akcentów. Najwięcej frajdy dostarczają wszelakie kolejki górskie i karuzele:))) Holandia Efteling kolejki górskie opinie Według nas najlepszą częścią Parku jest kraina elfów :)

Jak w każdym parku rozrywki nie zabrakło również przedstawień – show. Nie ukrywam, że główny pokaz „Raveleijn” jest najlepszym jaki do tej pory widzieliśmy. Byliśmy już w kilkunastu parkach i zdecydowanie ten pokaz to nasz faworyt. CUUDO!!! Holandia Efteling show park rozrywki opinie Po zamknięciu gdy atrakcje parku są wyłączane można zobaczyć pokaz fontann wodnych tańczących w rytm muzyki i światła „Aquanura” Informacje praktyczne: ADRES: Europalaan 1 , 5171 KW Kaatsheuvel OTWARTE: 10.00-18.00 (czerwiec/lipiec 10.00-20.00) BILETY: - dorośli - 37,50 € (bilet online 35,50€) - dzieci 4-11 lat – 37,50€ (bilet online 35,50€) - dzieci do lat 3 – gratis - bilet extra + 10€ ( wchodzicie o 9.30 do parku - otwarte jest 10 atrakcji, ciepły napój z muffinem, frytki lub kanapka oraz 20% rabatu na pamiątki) PARKING: - 10€ za cały dzień PŁATNOŚĆ: – gotówka, karta VISA, MASTER CARD W drodze powrotnej do naszego apartamentu w Rotterdamie zahaczyliśmy o wznoszoną przez trzy wieki holenderską Notre Dame
  2. KATEDRA ŚW. JANA W HERTOGENBOSCH Holandia KATEDRA ŚW. JANA W HERTOGENBOSC Katedra zwieńczona jest łukami na których zasiadają jeden za drugim posagi przedstawiające aniołów rzemieślników. W 2010 roku gdy kościół został poddany renowacji dołożono dodatkowych 25 postaci w tym jednego aniołka z telefonem komórkowym!W mieście można również zobaczyć najstarszy wybudowany z cegły budynek w Holandii „Moriaan”Informacje praktyczne:ADRES: Torenstraat 16, 5211 KK 's-HertogenboschPARKING: Zaparkować należy na jednym z parkingów poza Rynkiem ponieważ miejsca parkingowe w centrum przeznaczone są tylko dla mieszkańców. Ponieważ zbliżał się zachód słońca i zapowiadał się na piękny postanowiliśmy podziwiać go w otoczeniu wiatraków czyli esencji Holandii ;)
  3. WIATRAKI KINDERDIJK Holandia wiatraki KinderdijkInformacje praktyczne:ADRES: Nederwaard 1, 2961 AS KinderdijkOTWARTE: 11.00-16.00 (marzec-październik 10.00-17.30) – zwiedzanie wiatraka Teren z 19 wiatrakami otwarty jest non stopBILETY: zwiedzanie wiatraka - dorośli - 8 € (bilet online 7,20€) - dzieci 4-11 lat – 5,50€ (bilet online 4,95€) - dzieci do lat 3 – gratis - zwiedzanie łódką - dorośli - 5,50€, dzieci – 3€ PARKING: - 5€

DZIEŃ 3

Holandia oprócz wiatraków, tulipanów i znanego „zioła” słynie również z serów. W sezonie w różnych miastach min. Alkmaar, Edam, Gouda (dość wymowne nazwy…. ;) każdy targ serowy odbywa się w określone dni i godziny. My wybraliśmy się do chyba najbardziej znanego

1. GIEŁDA SERÓW W ALKMAAR giełda serów ALKMAAR Holandia Tradycja Kaasmarkt sięga ponad 400 lat. Obecnie jest tylko atrakcją turystyczną ale dostarcza wiele wrażeń i śmiechu. Dla mnie to również takie „żywe muzeum”.Informacje praktyczne:ADRES: Waagplein, AlkmaarOTWARTE: - w każdy piątek 10.00-13.00 W 2018 od 30.03-28.09PARKING: - wokół Rynku jest dużo parkingów ale jeżeli nie będziecie z samego rana to można utkwić w korku autokarów wycieczkowych. My zaparkowaliśmy na płatnym parkingu po drugiej stronie rzeki w jakiejś galerii handlowej. Po serowych konsumpcjach i zakupach ruszyliśmy w stronę rybackiej wyspy
  2. MARKEN marken holandia wioska rybacka Marken to dawna wioska rybacka z piękną i charakterystyczną zabudową oraz portem. Naszym głównym celem na wyspie była latarnia morska.Po zaparkowaniu auta na obrzeżach popytaliśmy miejscowych o drogę w kierunku latarni. Jedną z osób, z którą rozmawialiśmy był dość leciwy pan, który gdy dowiedział się, że jesteśmy z Polski opowiedział nam jak w czasach II Wojny Światowej walczył u boku polskich żołnierzy i jak bardzo ich szanował za ich odwagę i miłość do Ojczyzny. Po wysłuchaniu tej historii ( dodam, że pomimo wieku ten starszy człowiek władał biegle po angielsku zresztą jak większość holendrów) zrobiło mi się tak jakoś miło na serduszku i poczuliśmy wszyscy dumę z tego kim jesteśmy i skąd pochodzimy.W stronę latarni wyruszyliśmy ścieżką wzdłuż morza a wracaliśmy główną drogą napotykając co chwilę na różne domowe zwierzęta. Była to nasza najlepsza wycieczka podczas wizyty w Holandii pomimo, że nogi bolały nas niemiłosiernie :)Na druga połowę dnia zaplanowaliśmy sobie pobyt w najbardziej znanym niderlandzkim skansenie
  3. ZAANSE SCHANSE ZAANSE SCHANSE Wiatraki Holandia Do skansenu łatwo trafić ponieważ musicie tylko podążać za swoim nosem…. A to dlatego, że zbliżając się do Zaanse Schanse poczujecie cudny zapach czekolady.Na terenie skansenu można zobaczyć wiatraki, domy, warsztaty, a nawet sklepy, w których ciągle tętni życie. Do wiatraków i warsztatów można (a nawet trzeba!) wejść, aby na żywo przyjrzeć się pracy rzemieślników. Oprócz holenderskich wiatraków, od środka zwiedzić można m.in. wytwórnię sera, zamówić sobie własne chodaki czy zrobić tabliczkę czekolady (i wyjaśniła się tajemnica uwodzicielskiego zapachu )Informacje praktyczne: Opis wiatraków i domków w skansenie: Albert Heijn Museum Shop – free Bakery Museum from 1658 - free

Lista wiatraków

۩ De Huisman ("Gospodarz") – mieli gorczycę na musztardę - free ۩ De Gekroonde Poelenburg ("Ukoronowany Poelenburg") – wiatrak tartaczny -zamknięty ۩ De Kat ("Kot") – mieli pigmenty na farby - 4EUR, 2EUR 9.30-16.30 ۩ Het Jonge Schaap ("Młoda owca") – wiatrak tartaczny- 4EUR, 2EUR 9.30-16.30 ۩ De Os ("Wół") – wytwarza olej ۩ De Zoeker ("Poszukiwacz") – wytwarza olej- 4EUR, 2EUR 9.30-16.30 ۩ Het Klaverblad ("Listek koniczyny") – wiatrak tartaczny ۩ De Bonte Hen ("Kolorowa Kura") – wytwarza olej –zamknięty , ostatni z wiatraków, uważany za szczęśliwy. Kilka razy uderzył w niego piorun, budynek wyszedł z tego jednak niemal bez szwanku ۩ De Twiskemolen ۩ De Ooievaar – wytwarza olej –zamknięty ۩ De Bleeke Dood – mieli mąkę- zamknięty ۩ Het Pink– wytwarza olej- 4EUR, 2EUR 9.00-17.00 ۩ De Schoolmeester– wytwarza papier- 4EUR, 2EUR 10.00-16.00 ۩ De Koker– mieli pszenicę- zamknięty ۩ Het Prinsenhof– mieli jęczmień- zamknięty ۩ Held Jozua– wiatrak tartaczny – zamknięty ۩ De Woudaap– wiatrak wodny ۩ De Windjager– wiatrak do ładowania bateri ۩ De Jonge Dirk– wytwarza papier– zamknięty Domki Craftcenter De Saense Lelie - free - diamenty 8.30-18.00 Zaans Gedaan, Cocoa Lab – fabryka czekolada 10.00-17.00 Cheese farm Catharina Hoeve – sery 8.00-18.00 Wooden shoe works hop – chodaki 8.00-18.00 Craftcenter De Saense Lelie– sztuka 8.30-18.00 Pewter foundry de Tinkoepel– huta cyny 10.00-17.00 Distillery de Tweekoppige Phoenix– wytwórnia likierów 09.00-18.00 ADRES: Schansend 7 , 1509 AW Zaandam OTWARTE: 9.00-17.00 BILETY: - wstęp za darmo na teren skansenu Bilety do wiatraków: - dorośli - 4€ - dzieci od 6 do 12 lat - 2€ - dzieci do lat 5 – gratis - The Zaanse Schans Card - - dorośli - 15€, dzieci – 10€ W ramach karty otrzymujemy: darmowe wejście do Muzeum Zaanse darmowe wejście do Muzeum Czasu (Zaan Time Museum) darmowe wejście do jednego z wiatraków za darmo, do pozostałych z 50% zniżką 30% zniżki na muzeum Honig Breethuis oraz Muzeum Wiatraków 10% zniżki na zakupy powyżej 10€ rabat 2,50€ na całodniowy parking PARKING: 10€ za dzień PŁATNOŚĆ: – gotówka, karta VISA, MASTER CARD

DZIEŃ 3

Następnego dnia odwiedziliśmy miejsce, które jest mało znane podróżnikom a przynajmniej jest mało informacji na jego temat.

1. CORPUS MUSEUM Corpus Museum Holandia ceny bilety Krótko mówiąc to muzeum ciała człowieka. Główną atrakcją jest spacer po wnętrzu człowieka. Wędrujemy przez układ pokarmowy, płuca, serce, aż do głowy, gdzie odwiedzamy jamę ustną, ucho i oko, żeby efektownie zakończyć wycieczkę w mózgu. Możemy dotykać ścian przełyku, żołądka. Czujemy się jakbyśmy grali role w bajce „Było sobie życie” . W każdym "organie" czekają edukacyjne filmy połączone z efektami dźwiękowymi oraz zapachowymi. Całość wygląda dość realistycznie i robi spore wrażenie. To właśnie dlatego nie zaleca się odwiedzin dla dzieci poniżej lat 8 i w ogóle nie wpuszcza maluchów poniżej  lat 6.Po przejściu przez „ciało” możemy spędzić czas na różnych grach i zabawach wiązanych z naszym ciałem i umysłem.Informacje praktyczne: ADRES: Willem Einthovenstraat 1, 2342 BH Oegstgeest OTWARTE: - 9.00-17.00 BILETY: - dorośli - 18,25 € ( bilet online 16,75€) - dzieci od 6 do 13 lat – 15,25€( bilet online 14,25€) Trzeba też pamiętać, że w Corpus musimy mieć bilety na konkretną godzinę - na trasę człowieka wpuszczane jest 16 osób co 8 minut PARKING:- 7€ za dzień PŁATNOŚĆ:– gotówka, Po opuszczeniu ludzkich organów pojechaliśmy w kierunku
  2. MADURODAM

MADURODAM Holandia ceny atrakcje opinie

Madurodam to nic innego jak Holandia w miniaturze . Drzewa, krzewy, trawa i woda są prawdziwe. Mosty zwodzone i niektóre pojazdy nawet się poruszają. Oprócz słuchania krzyków Julki: „o tam byłam, o to widziałam” mogliśmy pograć w różne gry, pościgać się statkami, zważyć holenderski ser i za 1€ otrzymać pamiątkowe porcelanowe chodaki, które przyjechały do nas na jednym z mini ciężarówek . Dzięki Madurodam można zwiedzić Holandię w ok. 3-4 godziny. Nadmienię, że park udostępnia wydrukowany przewodnik także po polsku.

Informacje praktyczne: ADRES: George Maduroplein 1 2584 RZ Den Haag OTWARTE: Od stycznia do sierpnia 09.00 - 20.00 Wrzesień/październik – 11.00 - 19.00 Listopad/grudzień – 11.00-17.00 BILETY: - dorośli i dzieci - 16,50 € ( bilet online 14,50€) - dzieci do lat 2 – gratis - bilet rodzinny (3+1) - 66 € ( bilet online 49,50€) PARKING: - 8€

DZIEŃ 4

Julka zaczęła dopytywać kiedy w końcu zobaczy te dywany z tulipanów? Tak wiec nadszedł ten dzień, można powiedzieć dzień od którego wszystko się zaczęło ;). Wyruszyliśmy do

1. KEUKENHOF PARK Keukenhof Park Holandia opinie ceny parada Parku za dużo nie trzeba opisywać bo po prostu należy go zobaczyć chociaż raz w życiu! Co roku park ma inny tematy przewodni w tym roku jest to Romance in Flowers. Oprócz ogrodów możemy również zwiedzać tematyczne oranżerie, różne budynki oraz wiatrak. Jak wspomniałam na początku postu ważnym jest aby odwiedzić Holandie w dniu parady Flower Parade. Trasa parady przebiega również przy ogrodach Keukenhof. Parada odbywa się raz w roku min. W drugim tygodniu kwietnia. W związku z ogromnymi korkami i zamkniętymi drogami dojazdowymi do parku odradzamy osobiście zwiedzanie w tym dniu Keukenhof. Informacje praktyczne: ADRES: Stationsweg 166A, 2161 AM Lisse OTWARTE: 2018rok - od 22 marca do 13 maja - 8.00-19.30 BILETY: - dorośli - 18,00 € ( bilet online 17,00€) - dzieci od 4 do 17 lat – 8€ - dzieci do lat 3 – free PARKING: - 6,00 € Ponieważ niestety nie widzieliśmy parady przejeżdżającej przy Keukenhof ze względu na tłumy i korki udaliśmy się do Haarlem czyli końcowego przystanku .
  2.  FLOWER PARADE parada kwiatów Keukenhof Holandia trasy ceny opinie Parada w 2018 roku odbędzie się 21 kwietnia. Korowód zaczyna się w miejscowości Noordwijk o godz. 9.30 i kończy w Haarlem ok. 21.00. Parada to platformy zbudowane z żywych kwiatów, procesja śpiewu, orkiestry, woltyżerki i oczywiście zapachu kwiatów, który towarzyszy paradzie przez cały czas. Platformy kwiatowe zatrzymują się w Haarlem i można je podziwiać do 17.00 następnego dnia. Informacje praktyczne: ADRES: Trasa parady: https://www.bloemencorso-bollenstreek.nl/media/3586965/bcb-publieksflyer-a5-2018.pdf OTWARTE: - 9.30-21.30

DZIEŃ 5

Na sam koniec zostawiliśmy sobie oczywista oczywistość holenderską czyli

1. AMSTERDAM Auto zostawiliśmy na parkingu znajdującym się na stadionie Ajaxu Amsterdam. Adres: Amsterdam, 1101EP,  Burgemeester Stramanweg 130 Uwaga! Przy wjeździe trzeba zjechać w drogę z opisem „P+R” jeżeli tego nie zrobimy  to zapłacimy jak za normalny parking Z biletem parkingowym, który odebraliśmy na wjeździe udajemy się do niebeskiego automatu gdzie kupimy bilety, możemy kupić do 5szt. 2godz. biletów na tramwaj/metro/autobus. My wybieramy metro. Skanujemy bilet parkingowy (który dostaliśmy na bramce wjazdowej) i wybieramy ilość biletów które chcemy kupić. Możemy zapłacić tylko kartą. Z biletami możemy udać się na pobliską stację metra Amsterdam Bijlmer ArenA. WAŻNE!  Musimy pamiętać o „Check in” i „Check out” czyli o odbijaniu się kartą podczas wsiadania i wysiadania z komunikacji miejskiej. Po pierwsze w ten sposób starujemy i stopujemy naliczanie czasu podróży na danym bilecie (mamy 2godz.), po drugie jednego biletu który był użyty „check in/check out” będziemy potrzebowali do zapłaty za parking (jeżeli go nie będziemy mieli, to zamiast 1 € za parking zapłacimy 24 €. W metrze „check out” i „check in” wymuszą na nas bramki, ale w tramwaju czy autobusie musimy pamiętać o „check out” (da się po prostu wysiąść bez odbijania – wtedy tracimy pozostały czas podróży no i zniżkę na parkowanie) Polecamy również: Amsterdam z dzieckiem TOP 10 Po powrocie… Od czasu „check out” na stacji Amsterdam Bijlmer ArenA mamy 1 godzinę na wyjazd, udajemy się więc do czerwonych automatów aby dokonać opłaty za parking (czerwone automaty stoją obok niebieskich) Wsuwamy bilet parkingowy, pojawia się kwota 24 €. Do czarnego czytnika przykładamy bilet GVB (komunikacji miejskiej) i wtedy na wyświetlaczu opłat zamiast 24€ pojawia się 1 € Dodam jeszcze, że wyjścia z parkingu na stadionie są bardzo słabo oznaczone i możecie błądzić nawet przez godzinę po różnych poziomach zanim się wydostaniecie. Zwiedzanie Amsterdamu zaczęliśmy od rejsu kanałami : rejs łodzią Green Line 1 godz. Audio przewodnik w j. polskim Bilety kupiliśmy online : https://www.canal.nl/en/canal-bus Tak naprawdę głównie zwiedzaliśmy miasto pieszo. Do niektórych atrakcji podjechaliśmy autobusem. Co według mnie warto zobaczyć: * coffeshopy: -Abraxas Too, Spuistraat 51 - The Bulldog Coffeeshop, Oudezijds Voorburgwal 90 * Houten Huys najstarszy dom dzielnica Begijnhof, Nieuwezijds Voorburgwal 289 * dzielnica czerwonych latarni od pomnika i kościół Oude Kerk pomnik prostytutki, de Wallen (jak się ściemni) * Python Bridge, Panamakade * Muzeum Morskie w Amsterdamie Het Scheepvaartmuseum – replika statku, Kattenburgerplein 1 * najmniejszy dom , Singel 7, Oude Hoogstraat 22 * Centraal Station * Plac Dam z Ratuszem - Pałac Królewski (Koninklijk Paleis, Dam Squere * domy na wodzie – prinsensluis (prinsengracht/runstraat) * Rijksmuseum * muzeum Van Gogha *Most Piętnastu Mostów Reguliersgracht i Herengracht * Coster Diamonds, Paulus Potterstraat 2-6 * Ulica zjednoczonej Europy Roemer Visscherstraat od nr. 20 do 30a * Sea Palace restaurants restauracja na wodzie * chudy most Magere Brug * Condomerie Warmoesstraat 141, Roemer Visscherstraat od nr. 20 do 30a

I tak zakończył się nasz wypad na tulipany :)))))

Straciliśmy podliczając wszystkie wydatki ok. 5000 zł na nasza rodzinę 2+1

Nieudało nam się zobaczyć wszystkiego co chcieliśmy.

Zostało jeszcze:

- zamek de Haar,

- holenderską wenecje czyli Giethoorn

- park Walibi World

- Miasto Edam

Wszystko przed nami bo przecież tulipany kwitną co rok :)))))

Ania, Darek i Julka

Czytaj również: inne relacje z wakacji z dziećmi