18 dniowa wyprawa do Rumunii, Mołdawii i Bułgarii

Tegoroczna podróż wakacyjna była naszą trzecią wyprawą do Rumunii. Pierwszy raz do Rumunii wybraliśmy się z Darią gdy miała 0,5 roku. Rok temu łącznie przejechaliśmy 3100 km w 12 dni. W tym roku poszerzyliśmy naszą podróż o Mołdawię i Bułgarię. W ciągu 18 dni przejechaliśmy 5100 km.

Gdy 4 lata temu po raz pierwszy wybrałem się ze swoim tatą do tego pięknego kraju to jechałem pełen obaw. Zastanawiałem się nad jakością dróg, nad tym czy wrócimy cali i zdrowi, czy nie zostaniemy napadnięci i obrabowani. Pamiętam jak w pracy powiedziałem, że wybieram się do Rumunii. Większość znajomych tylko kiwało głowami. Postanowiłem jednak postawić na swoim. nigdy nie myślałem, że zwiąże się z Rumunią na kolejne lata.

bulgaria_515x200

Moja propozycja dla Was nie jest skierowana do wszystkich. Jeżeli jednak bardziej od plażowania przez 2 tygodnie nad morzem uwielbiacie zwiedzać dany kraj to mam nadzieję, że ta relacja zachęci Was do pobytu w Rumunii. Tak jak wspomniałem na początku był to nasz trzeci wyjazd do Rumunii tym razem poszerzony o Mołdawię i Bułgarię. Wybraliśmy się w podróż z 2,5 letnią córką. Dziennie przejeżdżaliśmy od 250 do 300 km. Ktoś z was zapyta, czy  nie było to męczące dla nas? Osobiście uwielbiam prowadzić samochód, dlatego przejeżdżane kilometry były dla mnie przyjemnością. Na wakacjach szukamy wypoczynku psychicznego od codzienności, fizycznie możemy się zmęczyć :) Poza tym nigdy nie przejeżdżamy na raz tych 300 km za jednych zamachem. Rumunia oferuje tak wiele atrakcji, że co 60-80 km dojeżdżamy do miejsca które przez kolejną godzinę zwiedzamy. W ten sposób pod koniec dnia nie odczuwamy nawet, że przemieściliśmy się 300 km dalej :) Dziennie oglądaliśmy od 4 do 5 atrakcji. Rumunia to kraj nie tylko pięknych miast, ale również niezliczonej ilości pasm górskich, jaskiń, wąwozów czy wodospadów. W większości jest to kraj górzysty – 60% pasma Karpat znajduje się właśnie tu. Jeżeli ktoś z Was jeździ w polskie góry to po przyjeździe z Rumunii dochodzi do wniosku że w Polsce mamy ich jednak niewiele. Jednak głównym atutem Rumunii są jego mieszkańcy – niezwykle sympatyczni i pomocni. Bez problemu można z większością z nich porozmawiać po angielsku bez względu na przedział wiekowy. Nie ma chyba narodu w Europie który tak sympatycznie odnosi się do Polski i Polaków. Z roku na rok coraz więcej widzimy Polaków odwiedzających ten kraj. I najważniejsza jak dla mnie sprawa – możliwość biwakowania na dziko. Rumunia to jeden z niewielu krajów w Europie który zezwala na biwakowanie. Osobiście czujemy się bezpieczniej biwakując w Rumunii niż gdybyśmy mieli taką możliwość w Polsce. Nigdy nie spotkaliśmy się z jakimkolwiek niebezpieczeństwem.

Przygotowania do tegorocznej podróży zabrały mi 3 miesiące. Polegały one na przygotowaniu trasy podróży, zapisania pozycji gps planowanych atrakcji, wydrukowaniu map odwiedzanych miast. Dodatkowo przygotowałem dane gps napotkanych po drodze sklepów, stacji paliw. Dlatego podzielę się kilkoma informacjami praktycznymi. Walutą Rumunii jest lej (RON) którego przelicznik odpowiada naszej złotówce tj. 1 lej = 1 zł. Najbardziej opłacalny jest zakup Euro w Polsce a następnie wymiana Euro na leje po przejechaniu granicy. Wówczas za 1 leja można uzyskać cenę 0,96 groszy. W polskich kantorach cena raczej będzie w granicach 1,05 zł. Po przejechaniu granicy węgiersko rumuńskiej udajemy się do pierwszej napotkanej stacji paliw – Petrom. Tam po przedstawieniu dowodu rejestracyjnego wykupujemy winietę na 30 dni. Winieta w języku rumuńskim to Rovigniette. Jej koszt to 30 zł z groszami za 30 dni. Winieta umożliwia nam jazdę po drogach całej Rumunii. Bez problemu kupicie ją na stacji paliw posługując się językiem angielskim. Zresztą Rumuni bardzo często widząc, że jesteśmy turystami rozpoczyna z nami rozmowę od razu w języku angielskim :) Jeżeli idzie o rumuńskie drogi to w 80% nie odbiegają one od polskich dróg. Jedynie drogi drugo i trzeciorzędowe są w gorszym stanie niż w Polsce.

Pierwsze 600 km do granicy rumuńskiej przejechaliśmy nocą. Był to w sumie najdłuższy odcinek naszej 18 dniowej podróży. Dlaczego jechaliśmy nocą? Dlatego że wówczas Daria smacznie spała, drogi były puste, nie traciliśmy czasu w korkach czy utrudnieniach drogowych. Z naszego miasta do granicy z Rumunią mamy ok. 600 km. przez całą podróż dziennie przejeżdżaliśmy od 250 do 300 km dziennie. Większość noclegów organizowaliśmy na dziko, jedynie co kilka dni wynajmując pokój. Jeżeli idzie o ofertę agroturystyczną to Rumunia w cenie 60 zł za pokój 2 osobowy oferuje zdecydowanie wyższy standard niż Polska. Wielokrotnie wynajmowaliśmy pokoje w tej cenie mając dla siebie do dyspozycji kuchnię, toaletę, prysznic czy jacuzzi. Przez pierwsze 3 dni zwiedzaliśmy północną Rumunię kierując się w stronę Mołdawii. W sumie zrobiliśmy 9 tys. zdjęć, stworzyliśmy film z naszej podróży który trwa godzinę czasu, jednak z uwagi na regulamin konkursu wstawiamy zdjęcia z naszej podróży.

1 w drodze do Rumuni - Węgry- wakacje z dzieckiemW drodze do Rumunii – Węgry

2 Rumunia z dzieckiem - Satu MareCentrum Satu Mare (Rumunia)

3 Rumunia agroturystyka - wakacje z dzieckiem Standard agroturystyki w Rumunii

4 Rumunia z dzieckiem SAPANTA Wesoły Cmentarz – Sapanta

5 Rumunia z dzieckiem SAPANTA 2 6 Rumunia z dzieckiem SAPANTA 3 7 Rumunia z dzieckiem BARSANAKompleks klasztorny w Barsana

8 Rumunia z dzieckiem BARSANA 2 9 Rumunia z dzieckiem BARSANA 3 10 Rumunia z dzieckiem GÓRYRumuńskie góry

11 Rumunia Przełęcz PRILOP z dzieckiem 12 Rumunia Przełęcz PRILOP z dzieckiem 2Przełęcz Prislop

13 Rumunia Przełęcz PRILOP z dzieckiem 2 14 Rumunia z dzieckiem 14 15 Rumunia wakacje z dzieckiem 15 16 Rumunia wakacje z dzieckiem 16 16 Rumunia z dzieckiem Góry wakacje 16 17 Rumunia z dzieckiem Góry wakacje 17 18 Rumunia z dzieckiem Góry wakacje 18 19 Rumunia przełęcz Prislop wakacje z dzieckiem 20 Rumunia wakacje z dzieckiem opinie 21 Rumunia wakacje z dzieckiem opinie 22 Rumunia wakacje z dzieckiem opinie 23 Rumunia wakacje z dzieckiem opinieWąwóz Bicaz

23 Rumunia wąwóz Bicaz wakacje z dzieckiem opinie 24 Rumunia wąwóz Bicaz wakacje z dzieckiem opinie 25 Rumunia wąwóz Bicaz wakacje z dzieckiem opinie 26 Rumunia Piatra Neamt wakacje z dzieckiem opinieCentrum Piatra Neamt

26 Rumunia wakacje z dzieckiem opinie 27 Rumunia Piatra Neamt wakacje z dzieckiem opinie 28 Rumunia Piatra Neamt wakacje z dzieckiem opinie 29 Rumunia Piatra Neamt wakacje z dzieckiem opinie 31 Rumunia wakacje z dzieckiem opinie 32 Rumunia wakacje z dzieckiem opinieZamek – Targu Neamt

33 Rumunia Zamek Targu Neamt wakacje z dzieckiem opinie 34 Rumunia Zamek Targu Neamt wakacje z dzieckiem opinie 35 Rumunia Zamek Targu Neamt wakacje z dzieckiem opinie 36 Rumunia Zamek Targu Neamt wakacje z dzieckiem opinie 37 Rumunia Zamek Targu Neamt wakacje z dzieckiem opinie4 dnia podróży docieramy do Mołdawii. Daria nie sprawia nam jakichkolwiek problemów podczas drogi. Jak miała kilka dni to przejechała swoją pierwszą podróż 100 km w jedną stronę, od tego czasu nigdy nie miała problemu z długą jazdą samochodem. Kilka słów o Mołdawii: język mołdawski to tak naprawdę dialekt języka rumuńskiego. Dla nas jak obcokrajowców to w gruncie rzeczy ten sam język. I również jej mieszkańcy okazują się do nas przyjaźnie nastawieni – można powiedzieć – jesteśmy dla nich atrakcją. Kontrolę graniczną przechodzimy bez jakichkolwiek problemów – tu również jesteśmy atrakcją – chyba dlatego że mało turystów zagląda do tego kraju. Pani strażniczka wręcz udziela nam wszystkich rad po rosyjsku – przed wjazdem kupujemy winietę i ruszamy na 2 dniowe zwiedzanie Mołdawii. W Mołdawii rolę języka angielskiego przejmuje język rosyjski – po angielsku można się porozumieć raczej tylko z młodzieżą. W całej Mołdawii jest tylko kilka atrakcji – głównie są to monastyry. Warto jednak przyjechać do tego kraju aby zobaczyć je na własne oczy.

38 Mołdawia drogi - wakacje z dzieckiem opinie 39 Mołdawia wakacje z dzieckiem opinie 40 Mołdawia wakacje z dzieckiem opinie 41 Mołdawia wakacje z dzieckiem opinieZwiedzamy zamek w Soroce

42 Mołdawia wakacje z dzieckiem opinie 42 Mołdawia Zamek Soroka wakacje z dzieckiem opinie 43 Mołdawia Zamek Soroka wakacje z dzieckiem opinie 44 Mołdawia Zamek Soroka wakacje z dzieckiem opinie 45 Mołdawia Zamek Soroka wakacje z dzieckiem opinie 46 Mołdawia Zamek Soroka wakacje z dzieckiem opinieMołdawski plac zabaw

47 Mołdawia Monastyr Saharna wakacje z dzieckiem opinieMonastyr Saharna

48 Mołdawia Monastyr Saharna wakacje z dzieckiem opinie 49 Mołdawia  w tle nadniestrze opinieŚniadanie – w tle Nadniestrze – zbuntowany region Mołdawii

50 Mołdawia  z dzieckiem-Zwiedzamy kompleks Orheiul VehiZwiedzamy kompleks Orheiul Vehi

51 Mołdawia  z dzieckiem-Zwiedzamy kompleks Orheiul Vehi 52 Mołdawia  z dzieckiem-Zwiedzamy kompleks Orheiul Vehi 53 Mołdawia  z dzieckiem-Zwiedzamy kompleks Orheiul VehiZwiedzamy Kiszyniów

55 Mołdawia  z dzieckiem-Zwiedzamy Kiszyniów 56 Mołdawia  z dzieckiem-Zwiedzamy Kiszyniów 57 Mołdawia  z dzieckiem biwakJeden z naszych biwaków

58 Rumunia z dzieckiem DunajemPonownie wjeżdżamy do Rumunii i płyniemy promem na drugą stronę Dunaju

59 Rumunia delta DunajuKierujemy się do Delty Dunaju

60 Rumunia delta Dunaju 61 Rumunia port TulczyOdwiedzamy port w Tulczy

62 Rumunia port Tulczy 63 Rumunia z dzieckiem wakacje podróże 64 Rumunia z dzieckiem wakacje podróże 65 Rumunia z dzieckiem wakacje podróżeDelta Dunaju

66 Rumunia z dzieckiem wakacje podróżeDocieramy do morza czarnego w Rumunii do miejscowości Vama Veche – gdzie za darmo rozbijamy namiot kilkadziesiąt metrów od morza

67 Rumunia Morze Czarne z dzieckiem wakacje Vama Veche 68 Rumunia Morze Czarne z dzieckiem wakacje Vama Veche 69 Rumunia Morze Czarne z dzieckiem wakacje Vama Veche 70 Rumunia Morze Czarne z dzieckiem wakacje Vama Veche8 dnia podróży docieramy do Bułgarii - kilka słów o Bułgarii. Najbardziej polecamy plaże północnej części bułgarskiego wybrzeża. Zdecydowanie odradzamy miejscowości takie jak Złote Piaski, Słoneczny Brzeg itd.

71 Bułgariaorze z dzieckiem wakacje 72 Bułgariaorze z dzieckiem wakacje 73 Bułgariaorze z dzieckiem wakacje 74 Bułgaria plaża z dzieckiem wakacje 74 Bułgariaorze z dzieckiem wakacjePlaża w okolicach Szabli

75 Bułgaria plaża z dzieckiem wakacje 76 Bułgaria plaża z dzieckiem wakacjeKamienny Brzeg

77 Bułgaria Kamienny Brzeg 77 Bułgaria plaża z dzieckiem wakacje 78 Bułgaria Kamienny Brzeg 79 Bułgaria Kamienny BrzegPlaża Yailata

80 Bułgaria plaża Yalita 81 Bułgaria plaża Yalita 82 Bułgaria plaża Yalita 83 Bułgaria plaża Yalita 83 Bułgaria Zatoka BolataZatoka Bolata

84 Bułgaria z dzieckiem Zatoka Bolata 85 Bułgaria z dzieckiem Zatoka Bolata 86 Bułgaria z dzieckiem Zatoka BolataPrzylądek Kaliakra

87 Bułgaria z dzieckiem Przylądek Kaliakra 88 Bułgaria z dzieckiem Przylądek Kaliakra 89 Bułgaria z dzieckiem Przylądek KaliakraBalczik

90 Bułgaria z dzieckiem BalczikBułgaria to nie tylko morze ale inne atrakcje w głębi kraju :)
Monastyr Aladża w okolicach Warny

91 Bułgaria z dzieckiem monastyr Aladża 92 Bułgaria z dzieckiem monastyr Aladża 93 Bułgaria z dzieckiem monastyr AladżaZwiedzamy Warnę

94 Bułgaria z dzieckiem Warna 95 Bułgaria z dzieckiem WarnaZwiedzamy rezerwat Pobiti Kamani

96 Bułgaria z dzieckiem pobiti Kamani 97 Bułgaria z dzieckiem pobiti Kamani 98 Bułgaria z dzieckiem pobiti KamaniZwiedzamy Twierdze Ovech

99 Bułgaria z dzieckiem twierdza Ovech atrakcje 100 Bułgaria z dzieckiem twierdza Ovech atrakcje 101 Bułgaria z dzieckiem twierdza Ovech atrakcje 102 Bułgaria z dzieckiem twierdza Ovech atrakcjePrzejeżdżamy obok Suche Kamani

103 Bułgaria z dzieckiem Suche KamaniZwiedzamy Nessebyr (UNESCO)

104 Bułgaria z dzieckiem Nessebyr 105 Bułgaria z dzieckiem Nessebyr 106 Bułgaria z dzieckiem Burgas 106 Bułgaria z dzieckiem NessebyrZwiedzamy figury z piasku w Burgas

107 Bułgaria z dzieckiem Burgas 108 Bułgaria z dzieckiem Burgas 109 Bułgaria z dzieckiem BurgasZwiedzamy Sozopol

110 Bułgaria z dzieckiem Sozopol 111 Bułgaria z dzieckiem Sozopol 112 Bułgaria z dzieckiem SozopolZwiedzamy świątynię komunizmu w Buzłudży

124 Bułgaria z dzieckiem Buzłudży 125 Bułgaria z dzieckiemCzas na pierwszą bułgarską jaskinię – Bacho Kiro

126 Bułgaria z dzieckiem Jaskinia Bacho Kiro 127 Bułgaria z dzieckiem Jaskinia Bacho Kiro 128 Bułgaria z dzieckiem Jaskinia Bacho Kiro 129 Bułgaria z dzieckiem Jaskinia Bacho Kiro 130 Bułgaria z dzieckiem Jaskinia Bacho Kiro 131 Bułgaria z dzieckiem Jaskinia Bacho KiroMonastyr Transfiguration God

132 Bułgaria Monastyr Transfiguration God 133 Bułgaria Monastyr Transfiguration God 134 Bułgaria Monastyr Transfiguration GodJaskinia Devatashko

135 Bułgaria Jaskinia Devatachko 136 Bułgaria Jaskinia Devatshko 137 Bułgaria Jaskinia Devatshko 138 Bułgaria Jaskinia DevatshkoJaskinia Saeva Dupka

139 Bułgaria Jaskinia Devatshko 140 Bułgaria Jaskinia Saeva Dupka 141 Bułgaria Jaskinia Saeva Dupka 142 Bułgaria Jaskinia Saeva Dupka 143 Bułgaria Jaskinia Saeva Dupka 144 Bułgaria Jaskinia Saeva Dupka 145 Bułgaria Jaskinia Saeva DupkaJaskinia Prohodna nazywana Oczami Boga

146 Bułgaria Jaskinia Prohodna 147 Bułgaria Jaskinia Prohodna 148 Bułgaria Jaskinia Prohodna 149 Bułgaria Jaskinia Prohodna 150 Bułgaria Jaskinia Prohodna 151 Bułgaria Jaskinia Prohodna 152 Bułgaria Jaskinia ProhodnaSkalne Miasto w Bełogradcziku

153 Bułgaria Skalne Miasto 154 Bułgaria Skalne Miasto 155 Bułgaria Skalne Miasto 156 Bułgaria Skalne Miasto 157 Bułgaria Skalne MiastoPonownie wracamy do Rumunii w drodze powrotnej gdzie zwiedzamy Wąwóz Sohodului

158 Rumunia wąwóz Sohodoluni 159 Rumunia wąwóz Sohodoluni 160 Rumunia wąwóz Sohodoluni 161 Rumunia wąwóz Sohodoluni 162 Rumunia wąwóz SohodoluniJaskinia Bolii (Rumunia)

163 Rumunia Jaskinia Bolii 164 Rumunia Jaskinia Bolii 165 Rumunia Jaskinia Bolii 166 Rumunia Jaskinia BoliiWąwóz Banitei

167 Rumunia Wowóz Banitei 168 Rumunia Wowóz Banitei 169 Rumunia Wowóz Banitei 170 Rumunia Wowóz Banitei 171 Rumunia Wowóz BaniteiOstatnią naszą atrakcją jest punkt widokowy w mieście Deva

172 Rumunia Deva punkt widokowy 173 Rumunia Deva punkt widokowy 174 Rumunia Deva punkt widokowy 2 174 Rumunia Deva punkt widokowy
I tak kończymy naszą podróż, za rok planujemy kolejną w inny zakątek Europy :)